Geen concurrentie

Repair Café International krijgt wel eens de vraag of gratis toegankelijke repareerbijeenkomsten geen concurrentie zijn voor professionele reparateurs. Het antwoord is: in tegendeel. Met het Repair Café willen organisatoren in het hele land de mogelijkheid van repareren juist onder de aandacht brengen. Regelmatig worden bezoekers doorverwezen naar de (weinige) professionals die er (nog) zijn. 

Verder zijn de mensen die Repair Cafés bezoeken, meestal geen klant van professionele reparateurs. Ze vertellen dat ze kapotte spullen meestal meteen weggooien, omdat ze geen professionele reparateur kunnen vinden of omdat ze reparatie bij een professional te duur vinden. In het Repair Café leren deze mensen dat er alternatieven zijn voor weggooien en dat repareren vaak een heel goede optie is.

Dit artikel is aangepast op 5 en 11 april 2023

Met een vertraging van bijna een halfjaar komt de Europese Commissie eindelijk met plannen om het recht op reparatie te regelen. Volgens het voorstel moeten producenten bij producten die binnen de garantietermijn kapot gaan, verplicht kiezen voor reparatie, behalve als dat duurder is dan een nieuw product aanbieden. Bij bepaalde producten die buiten de garantietermijn kapot gaan (waaronder (af)wasmachines, drogers, stofzuigers en binnenkort smartphones en tablets), moet de fabrikant reparatie als optie aanbieden. Ook mogen consumenten eisen dat hun kapotte product wordt gerepareerd als dat technisch mogelijk is.

Daarnaast moeten er volgens het plan in alle EU-landen online platforms komen die consumenten in contact brengen met reparateurs en verkopers van gerepareerde goederen in hun buurt.